Leegstand, register en belasting

Register

Leegstaande gebouwen ogen meestal niet zo fraai in het straatbeeld. Een onbewoond gebouw, een onbewoonde woning en het terrein eromheen gaan er al snel verwaarloosd uitzien. Daarom moet sinds 2010 elke gemeente in Vlaanderen een register bijhouden van alle leegstaande gebouwen en woningen. De procedure tot opname in dat leegstandregister is wettelijk bepaald en gebeurt door een gemeentelijk ambtenaar.

Belasting

Voor een gebouw of een woning die gedurende meer dan een jaar opgenomen zijn in het leegstandsregister, moet een jaarlijkse belasting betaald worden ('leegstandsheffing'). De bedoeling van deze heffing is om de eigenaars van een leegstaand gebouw of een leegstaande woning te stimuleren om het op te knappen, zelf te bewonen of te gebruiken, te verhuren of te verkopen.

Bedrag?

  • Eerste heffing: 10 euro/m² grondoppervlakte, vermenigvuldigd met het aantal bouwlagen. De minimale heffing bedraagt 1000 euro.
  • Het tweede jaar wordt dit bedrag verhoogd tot 15 euro, het derde tot 20 euro, het vierde tot 25 euro en ook voor alle volgende jaren telkens met 5 euro.

In een aantal gevallen kan je van de leegstandsheffing vrijgesteld worden.
Meer informatie over het register en de belasting vind je in het gemeentelijk reglement op leegstand.

Contact en openingsuren

Milieudienst
Jan van Ruusbroecpark
1560 Hoeilaart
Telefoon: 
02 658 28 75
E-mailadres: 
milieu [at] hoeilaart.be
Huidige openingsuren
Vandaag open van 8:15 tot 12:00
Morgen open van 8:15 tot 12:00
Op donderdag tussen 16 en 19.30 uur kan je op deze dienst ook terecht op afspraak.

Alle openingsuren