Aangifte overlijden

Wat?

Een overlijdensaangifte is de registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden. Dat wordt meestal gedaan door een begrafenisondernemer.
Er wordt dan een overlijdensakte opgesteld. Het overlijden wordt tevens geregistreerd in de bevolkingsregisters van de laatste woonplaats.

Wat meebrengen?

  • Medisch attest van de geneesheer die het overlijden heeft vastgesteld.
  • Identiteitskaart van de overledene.
  • Indien gehuwd: trouwboekje van de overledene.
  • Rijbewijs van de overledene.
  • Indien de begrafenis in een andere gemeente plaatsvindt: toelating tot begraven van die andere gemeente.

De dienst Burgerzaken controleert zelf of er een laatste wilsbeschikking werd geregistreerd. Je hoeft zelf geen attest mee te brengen.

Hoeveel kost het?

Gratis. 

Bijkomend

  • Bij crematie is een aanvraag tot crematie noodzakelijk. Dit document (te verkrijgen bij de begrafenisondernemer) wordt ingevuld door een familielid of de wettelijk vertegenwoordiger.
  • Bij crematie is ook de tussenkomst van een wetsdokter vereist. Het verslag van de wetsdokter wordt toegevoegd aan het dossier, alvorens de overlijdensakte op te maken.
Jan van Ruusbroecpark
1560 Hoeilaart
Telefoon: 
02 658 28 50
E-mailadres: 
burgerzaken [at] hoeilaart.be
Huidige openingsuren
Vandaag open van 8:15 tot 12:00
Morgen open van 8:15 tot 12:00 en van 16:00 tot 19:30
Een afspraak maken wordt ten stelligste aangeraden.

Alle openingsuren