BLIKcampagne opent onze ogen in donkere periode

De lokale politiezone Druivenstreek gaat de komende maanden extra inzetten op preventie rond woninginbraken door sensibilisering en zichtbare aanwezigheid.

Met het korten van de dagen en wat grauwer weer staan we weer voor enkele donkere maanden. In deze periode heeft de politie bijzondere aandacht voor de traditionele stijging van het aantal woninginbraken. Daders maken gebruik van het duister om de pakkans te verkleinen.

Met de BLIK (Burgers Leiden tot InterventieKansen) campagne zal naast een verhoogde inzet op patrouilles in inbraakgevoelige buurten ook extra aandacht zijn voor het sensibiliseren van de bevolking. 'Uw Ogen, Onze Actie' is de slagzin waarmee de politie de bevolking oproept de ogen open te houden voor verdachte situaties, personen of voertuigen in hun buurt en de politie onmiddellijk te verwittigen zodat zij kunnen overgaan tot controle.

De patrouilles kunnen onmogelijk altijd en overal aanwezig zijn en daders hebben vaak niet veel tijd nodig om toe te slaan. Het is dan ook belangrijk dat de bevolking extra waakzaam is en niet twijfelt om de politie te contacteren. De politie stelt regelmatig vast dat mensen noodnummer 101 niet onmiddellijk (durven) te bellen en de informatie over verdachte situaties dus vaak niet of laat bij de politie terecht komt. Dit zou de patrouilles nochtans de kans om gericht in actie te schieten en potentiële daders op tijd te vatten.

De doelen van de campagne zijn duidelijk. Zo wordt er alleszins extra slagkracht ingezet op zichtbare aanwezigheid op het terrein met het oog op ontrading van potentiële daders en het verhogen van het veiligheidsgevoel. Daarnaast zullen op regelmatige tijdstippen extra patrouilles in de risicowijken patrouilleren of controleposten opzetten aan de toegangen van een wijk en de aanwezigen aanspreken, informeren, en waar nodig extra controleren. Ook controles gericht op verdachte personen op de invalswegen zijn mogelijk.

De inwoners van Overijse en Hoeilaart zullen ook informatie mee krijgen over de sessies van de diefstalpreventieadviseur die de politiezone organiseert, de BuurtInformatieNetwerken die er zijn, welke maatregelen men zelf kan nemen en het belang van snel bellen bij verdachte handelingen. Facebook en Instagram zullen daarnaast ingezet worden om op regelmatige basis feedback te geven over de campagne, maar ook nuttige tips en bijkomende informatie.

De politie hoopt zo enerzijds het aantal woninginbraken terug te dringen, waar nodig verdachten van de straat te plukken en anderzijds de meldingsbereidheid te verhogen en samenwerking met de bevolking, via onder meer de buurt informatienetwerken, verder te versterken.

Ga je in het najaar een tijdje op welverdiende vakantie? Informeer je dan zeker over de mogelijkheden voor vakantietoezicht. Meer info vind je op de website van de politiezone.

Meer informatie volgt nog via de Facebookpagina en Instagram van de Politiezone met PIT.

Schrijf je in op de nieuwsbrief